Bali 2019 – deel 2 – 5 dagen naar Borneo!

325

Hoi allemaal, vandaag ga ik jullie meer vertellen over mijn vakantie op Bali. Na 5 dagen Bali maakten we een uitstapje naar Borneo. Borneo is het op twee na grootste eiland van de wereld. Het is een enorm eiland vergeleken met Bali, en dat betekent heel veel reizen….

DAG 6

We worden wakker in ons hotel in Sanur. Vandaag gaan we met het vliegtuig naar Borneo! Na een prima ontbijt pakken we onze spullen en gaan met een taxi naar het vliegveld. Het binnenlandse gedeelte van het vliegveld is een stuk kleiner en ook behoorlijk rustig. We zijn dan al snel ingecheckt en reizen via Soerabaja (Java) naar Balikpapan.

Aangekomen in Balikpapan komen we op een groot, super rustig vliegveld. Het vliegveld ziet er onnodig groot uit, maar gezien ze de Indonesische hoofdplaats willen verplaatsen naar Borneo, zijn ze bezig met de nodige voorbereidingen zoals dit vliegveld.

We ontmoeten onze gids Jilani en twee chauffeurs die ons naar de boot zullen brengen. Borneo is zoals ik zei dus heel groot en we moesten zo’n 3 uur rijden naar de boot. Ik heb tijdens deze rit mijn ogen uitgekeken, zoveel dingen die ik nog nooit eerder had gezien. De sfeer is heel anders dan op Borneo en het was dus ook een hele nieuwe belevenis.

We verbleven deze dagen op een boot met 3 slaapkamers, een keuken en een groot dek met eettafel. We werden ontvangen door twee hele lieve mensen, de ‘klusjesman’, een super aardige man die van alles en nog wat deed op en rondom de boot, en een heel lief omaatje, die voor ons had gekookt. Ons avondeten stond al klaar dus we konden gelijk genieten van de heerlijke maaltijden die ze gemaakt had!

DAG 7

Ik heb deze nacht met moeite een paar uurtjes geslapen. De boot ligt overdag grotendeels stil en vaart daarom ‘s nachts, dit betekent dat je de hele nacht de motor super hard hoort, waardoor ik niet echt goed heb geslapen.

We beginnen deze ochtend met een niet zo Indonesisch ontbijtje; pancakes, toast en ei. Als eerste bezoeken we het dorp waar de zus van onze gids Jilani woont. Het dorp is gebouwd op houten palen, zodat het veilig is voor de rivier. Ik vond het zelf heel bijzonder om hier rond te lopen. Ik had eerder verhalen gehoord hoe het is om bijvoorbeeld in Java rond te lopen, maar dat gevoel krijg je pas echt als je er rond loopt. De sfeer is zo bijzonder, de mensen lachen allemaal naar je en zijn super aardig.

Het leven daar is zo anders dan wat wij gewend zijn. Het belang van eten, familie en geloof straalt er vanaf als je door zo’n dorp loopt. Het gevoel van toen ik daar rondliep zal ik niet snel vergeten. De dorpen en de mensen ook niet. En kan dat gevoel niet aan jullie geven, hoe graag ik dat ook zou willen, maar ik kan het niet in woorden omschrijven. Dus misschien helpen de foto’s.

De reis ging verder op twee longtailboten. De rivier was immers te laag, waardoor we niet verder konden met de grote boot. Ook weer een hele ervaring, zo’n longtailboot, helemaal omdat we er uiteindelijk zo’n 3 dagen in hebben gezeten, en omdat ik mijn onderbenen super erg had verbrand omdat die nog net in de zon kwamen.

Elk 15 à 20 minuten kwamen we voorbij een nieuw dorpje. Elk opgebouwd op dezelfde manier, maar toch allemaal net even iets anders. Wat je in elk dorp voorbij zag en vooral horen komen, waren deze grote vogelhuisjes.

We bezochten enkele verschillende dorpjes en werden daarna per auto vervoerd naar een ander dorpje. Over dit bezoekje hadden we het voor onze reis al vele malen gehad, we gingen namelijk de ‘koppesnellers’ bezoeken. Hun gewoontes en geschiedenis moet je verder maar op internet opzoeken, maar het klonk vooraf toch best wel spannend…

Eenmaal aangekomen werden we ontvangen door de medicijnman van het dorp en een dorpeling die de ceremonie begeleidde. We zagen op de achtergrond al veel vrouwen staan in mooie kleding.

De ceremonie werd plechtig ingeweid door het doorsnijden van een touw, waarna begeleid werden naar onze zit plaatsen. De mannen maakten muziek, waarop de vrouwen, kinderen en de medicijnman dansten. Elke dans had zijn eigen betekenis, die Jilani (onze gids) ons telkens vertelde.

We werden als gasten heel erg betrokken in hun dansen, wat ik heel mooi en bijzonder. Ze namen ons mee, om met ze mee te dansen, dat voelde stiekem wel een beetje awkward maar is toch een hele mooie herinnering, als ik terug denk aan deze groep mensen.

DAG 8

Onze 3e dag op Borneo begon opnieuw op de longtail bootjes. Dat waren nogal grote stukken varen, vaak zo’n 1,5/2 uur, wat ook weer zo zijn gevolgen had op je rug. Maar gelukkig zagen we onderweg veel beesten lopen langs de oevers, wat de reis een stuk leuker maakte. We hadden continu onze camera in de aanslag, want die beesten bewegen allemaal heel snel, dus als je mooie plaatjes wil, dan moet je er snel bij zijn.

We gingen deze dag naar een dorpje om te kijken naar hun longtail house. Dit is een groot gebouw, waar de dorpelingen zonder eigen huis, met elkaar samen leven. Het bestond uit een stuk of 5 slaapruimtes en er was een keuken. In de keuken lag de huid van een mega grote slang. Jilani vertelde onze dat deze slang een tijd lang de kippen van het dorpje op at. Omdat ze daar niet zo blij mee waren natuurlijk, heeft één van de dorpelingen de slang vermoord. Het vlees hebben ze met elkaar opgegeten en de huid lag nu dus in de keuken.

De mensen hier waren opnieuw zo aardig. En misschien is het saai om te lezen dat ik steeds zeg dat de mensen in Borneo zo aardig, bijzonder en lief zijn, maar ik weet niet hoe ik ze anders moet omschrijven. We kunnen elkaar, door de taalbarrière, niet spreken, maar door de hulp van Jilani begrijpen we elkaar wel en delen we wel verhalen met elkaar.

DAG 9

Deze een na laatste dag op Borneo namen we afscheid van alle bootmedewerkers en onze lieve omaatje. We gingen namelijk naar de jungle toe.

We moesten een aardig stuk rijden, zo’n 5 uur. Aangekomen op onze bestemming moesten we opnieuw met een bootje varen. Na een half uur varen, kwamen we aan bij het voormalige onderzoeks instituut van de Japanners. We werden ontvangen door verschillende rangers, die nog steeds onderzoek doen naar de beesten die in de jungle leven.

Sinds ik weet dat we naar de jungle gaan, ben daar al druk mee bezig. Ik heb speciaal een jungle broek gekocht, zodat ik helemaal beestproof ben en never nooit gestoken kan worden. We trekken dan dus ook snel allemaal onze hippe jungle outfits aan en gaan samen met Jilani en een ranger richting de jungle.

We horen al snel heel veel gekraak boven in de bomen, er zitten 2 of 3 orang oetangs. Hoe bijzonder! We ontdekken een nest van een orang oetangs, waar zij samen verblijft met haar kindje en maken verschillende, mooi (al zeg ik het zelf) plaatjes.

Onderweg naar de jungle hebben we verschillende soorten vlees en kip gehaald, die we ‘s avonds opeten. Als het eenmaal donker is, heb je vrij weinig te doen meer, zo lijkt het. We waren allemaal vrij moe en besloten daarom rond 8 uur al om naar bed te gaan. We sliepen in een ruimte met matrassen op de grond met een klamboe er om heen. Kan veel erger dus.

DAG 10

Dit was alweer onze laatste dag op Borneo. We hadden aan het begin van de avond pas onze vlucht terug naar Bali, maar we moesten nog zo’n 8 uur rijden naar het vliegveld. Rond 8 uur ‘s ochtends zaten we in de longtail boot terug richting de auto’s. Onze vaste chauffeurs brachten ons deze dag terug naar het vliegveld.

Na een lange dag reizen namen we afscheid van onze gids Jilani en de chauffeurs en vertrokken terug naar Bali!