Bali 2019 – deel 3 – snorkelen op lembongan en VW-tour naar de Batur!

259

Hoi allemaal, vandaag vertel ik jullie het laatste deel van mijn reis op Bali! Inmiddels is het uitstapje naar Borneo voorbij en zijn we terug op Bali.

DAG 11

We zijn gisteravond aangekomen in Ubud. Ubud ligt in het midden van Bali en is voornamelijk bekend om zijn hout- en schilderwerken.

Mijn ouders, broertje en schoonzusje zijn ook op vakantie in Bali, en zij zijn op dit moment ook in Ubud. We hebben deze dag met ze afgesproken en op een gehuurde scooter (voor ongeveer 5euro per dag) rijden we naar hun villa. Ze geven ons een tour door het centrum van Ubud. Daarna gaan we lunchen in een lokaal tentje. Ik kies een heerlijke sandwich met ei en een echte Balinese ice tea, wat dus letterlijk koude thee betekent en niet iets van lipton of fustea wat wij in Nederland gewend zijn.

‘s middags gaan we zwemmen in hun villa. En ‘s avonds eten we met de 2 gezinnen bij een pizzeria. Erg gezellige dag zo met z’n allen. 🙂

DAG 12 + 13

Deze dagen doen we rustig aan. We zwemmen in het zwembad bij onze villa en gaan Ubud in.

DAG 14

Vandaag vertrekken we naar onze laatste bestemming; Sanur (opnieuw). We gaan nu naar het andere deel van Sanur, naar het Mercure resort. Onderweg gaan we naar een houtsnij bedrijf.

Er wordt ons uitgelegd hoe alle houtsnijwerken precies worden gemaakt. We zien verschillende mensen werken aan hun houtwerkjes. Over sommige werken doen ze een paar dagen, maar over andere werken doen ze een aantal maanden (!). En het knappe is dat ze dat allemaal uit hun hoofd maken.

We rijden door richting Sanur en komen aan bij het Mercure resort. We chillen aan het zwembad en wandelen met etenstijd richting het strand, waar we tijdens onze maaltijd een Balinese dansvoorstelling bijwonen. Hebben jullie zoiets wel eens gezien? De manier waarop ze tijdens de dans bijvoorbeeld hun vingers bewegen, ik kon het zelf niet na doen. Echt de moeite waard om een keer te bekijken!

DAG 15

Deze dag doen we rustig aan in Sanur. We gaan ‘s ochtends jetskiën, gaan ‘s middags naar de bekende shoppinghal ‘Hardys’ en doen verder rustig aan.

DAG 16

Deze dag gaan we op tour met z’n 6en. We hebben onze welbekende gids Eka gevraagd. Waarmee we vorig jaar ook al 2 dagtripjes hebben gemaakt. Het is een hele aardige man, die goed kan rijden maar vooral ook heel veel weet en over van alles en nog wat verteld.

Onze eerste bestemming deze dag was de Tanah Lot. Om 10 uur ‘s ochtends was het al behoorlijk druk! Omdat het vloer was konden we helaas niet heel dichtbij komen, maar we hebben zeker wat mooie kiekjes kunnen maken.

Hierna zijn we naar de Jatiluwih rijstvelden gegaan. Ik ben hier vorig jaar mei ook al geweest, maar het was zeker de moeite waard om er nog eens te kijken. Vorig jaar stond de rijst hoog en was het klaar om geoost te worden, nu stond er nieuwe plantjes in en was alles heel laag. Ook was er een nieuw beeld geplaatst, dat volledig gemaakt is van riet.

Als je op Bali rijstvelden wil zien, raad ik je aan om hier heen te gaan. Dit zijn de allermooiste rijstvelden van heel Bali!

Als laatste gingen we deze dag naar de Tirta Empul. Dit is een tempel met een heilig bron (water van de vulkaan dat omhoog komt) waar je jezelf ik kan reinigen. We hebben zelf ook zo’n reiniging ritueel meegemaakt.

Je moet drie keer water op je hoofd ‘gooien’ en het daarna 3x drinken. Om zeker weten niet ziek te worden, heb ik alleen het water tegen m’n mond aan gedrukt en het niet gedronken.

Er zwommen heel veel grote vissen in het water, waardoor ik de hele tijd aan het heen en weer springen was zodat ze niet in de buurt zouden komen, hahaha.

DAG 17

Deze dag doen we rustig aan. Er zijn hier en daar wat proberen met de stoelgang en wat griepjes(misschien wel door dat heilige water van gisteren…) , dus dat bekent rust nemen. ‘s avonds gaan we eten bij, ik denk toch wel de bekendste pizzeria van heel Bali, namelijk Massimo. Als je ooit in de buurt van Sanur bent, raad ik je echt aan om hier heen te gaan!! Je krijgt vooraf kleine Italiaanse oliebollen, zoals wij ze inmiddels noemen. De baas, Massimo dus, is een echte Italiaan die al zijn spullen over laat komen vanuit Italië. De pasta’s worden voor je ogen vers bereidt en het smaakt heerlijk!

DAG 18

Deze dag doen we lekker rustig aan.

DAG 19

Vandaag gaan we voor de 2e keer mijn familie meeten! We gaan met een taxi naar Canggu, waar mijn ouders een villa hebben. Met z’n 6en gaan we naar het waterpark in Kuta! Ze hebben heel veel verschillende glijbanen, waar je in je eentje in kan, met z’n 2en of wel met z’n 4en. Tipje: draag geen zwemkleding met harde delen, zoals metalen rondjes e.d. want daar kunnen ze moeilijk over doen.

Je kan door het hele park eten en ze hebben veel ligstoelen, ook kan je je eigen hokje huren voor de hele dag waar je je spullen kan droppen en tussendoor kan chillen. Als je geen zin hebt in de wilde glijbanen, dan kan je ook in een band kruipen en 100x de lazy river over gaan. Het beste kan je er wel al redelijk vroeg heen gaan, want er is echt heel veel te doen en dan heb je het meeste kans op een zit plekje:).

DAG 20

De vakantie loopt langzaam op zijn eind en dus maken we vandaag ons laatste familie uitje. We gaan snorkelen bij lembongan en nusa penida. We snorkelen op 3 verschillende plekken, de zee was deze dag vrij wild dus dat was erg pittig tijdens het snorkelen. We hebben ongelofelijk veel verschillende vissen gezien, en zelfs een mantra!

Ik kon zelf niet overweg met die flippers en besloot met mijn waterschoenen te zwemmen. Dat is wel een tip voor, ik denk voor elke vakantie aan het strand, koop waterschoenen, je weet namelijk nooit op wat voor een ondergronden je moet lopen.

We reden het hele eiland rond en stopten op verschillende mooie plekken, zoals de devils tears en prachtige stranden.

DAG 21

Dit was de laatste volle dag op Bali. Als laatste tripje maakte ik samen met mijn vriend een volkswagen tour naar de Batur vulkaan. Om 7(!)uur ‘s ochtends werden we door onze gids in een knal oranje volkswagen jeep opgehaald. Onze gids sprak (redelijk oke) Nederlands, wat deze tour nog leuker maakte.

We moesten een lange weg afleggen naar de vulkaan en stopte onderweg bij restaurant ‘Sari mountain view’, wat zoals de naam al zegt een prachtig uitzicht had op de vulkaan.

Daar zaten we dan om 9 uur ‘s ochtends het kip te eten met een bakkie koffie. En wat een uitzicht! Echt een geluksmomentje!

We reden samen met 2 andere koppels die dezelfde tour deden naar de Batur. Het rijden op de vulkaan stenen was ronduit komisch, zo hard als de auto heen en weer schudde. We liepen rond over de stenen en kwamen een dorpeling, ik kocht 2 armbandjes bij hem, gemaakt van vulkaan stenen, eentje voor mezelf en eentje voor mijn moeder.

Onze reis vervolgde zich naar de hot spring van de Batur. We gingen steeds een badje omhoog, waarbij de temperatuur steeds wat steeg.

Deze hot spring, maar eigenlijk het hele gebied is iets waar wij nog nooit eerder zijn geweest, maar als we ooit nog terug gaan naar Bali, is dat de buurt die ik nog verder wil verkennen!

Als laatste gingen we naar een koffie plantage waar ze luwak koffie maakten. Ik vond het best wel zielig om die beestjes in hokjes te zien zitten… We kregen uitleg over het koffie proces en deden samen een koffie- en theeproeverij.

DAG 22 EN 23

Helaas was de vakantie voorbij, de laatste 2 dagen gingen we terug reizen naar Nederland.

Bali 2019 was een hele mooie, bijzondere reis. Vooral de uitstap naar Borneo en de vw tour zijn de dingen die me het meeste zijn bij gebleven!