Verpleegkunde studeren aan het Saxion in Deventer – mijn ervaring

0
696

Hoi!
Vandaag wil ik je wat meer vertellen over mijn ervaring van verpleegkunde studeren aan het Saxion in Deventer.

Het zou kunnen dat je hier terecht bent gekomen omdat je al jarenlang weet dat je verpleegkundige wil worden, en nu op zoek bent naar welke hogeschool het beste bij jou past. Of misschien ben je uitgeloot bij de decentrale selectie en moet je nu een andere studie zoeken.

Ik heb zelf één jaar Verpleegkunde gestudeerd en heb mijn propedeuse gehaald. Daarna ben ik overgestapt naar mondzorg, dit paste toch beter bij mij. Maar desalniettemin kijk ik met een goed gevoel terug op dit jaar en heb ik veel geleerd!

Groepen en begeleiding
In mijn jaar waren er in totaal acht verschillende eerstejaars groepen. Per groep waren gemiddeld zo’n 10 studenten ingedeeld. Met deze ‘stamgroep’ had je belangrijke lessen zoals professionele ontwikkeling (dit voelde altijd als een soort ‘mentor lessen’), communicatielessen en het maken van opdrachten. Alle lessen met alleen de stamgroep waren altijd heel interactief. Deze docenten kenden mij altijd bij naam, wat ik fijn vond.

Ik zat zelf in groep 1E. Een aantal vakken had groep 1E samen met groep 1F. Dit waren vakken zoals klinisch redeneren. Hierbij was er meer een combinatie van college en werkgroep. Je was hierbij vaak aan het werk in groepjes tijdens de lessen. Er werd uitleg gegeven maar er werden ook veel opdrachten gemaakt om de stof beter te begrijpen.

Daarnaast waren er ook een aantal vakken die groep 1E samen had met groep 1F, 1G en 1H. Een groep van zo’n 40 studenten. Zo’n les vond dan plaats in een collegezaal. Dit zijn geen mega grote collegezalen die je ziet bij universiteiten, maar een kleinere, ietswat schattige collegezaal.
Een vak dat daar gegeven werd was bijvoorbeeld geneeskunde. Dit is een beetje te vergelijken met biologie, veel ziektes en aandoeningen worden besproken. Vond ik altijd heel interessant!

Jaarindeling
Het jaar bestaat uit vier kwartielen. Het jaar wordt dus ingedeeld in vier delen; op de laatste na bestaan ze allemaal uit 10 weken. Hiervan heb je 8 weken les (deze 8 weken opgedeeld in 2x vier weken) en in de laatste twee weken worden de toetsen gegeven van het afgelopen kwartiel.

Toetsen
In week 9 en 10 van elk kwartiel krijg je toetsen. Elk semester waren dit twee toetsen. Per toets worden een aantal vakken gecombineerd. Je kan bijvoorbeeld een toets hebben die gaat over de stof van de vakken geneeskunde, communicatie en klinisch redeneren.

Zoals ik net zei, die acht weken waarin je les hebt worden ingedeeld in 2x vier weken. Per vier weken staat er één cyclus centraal binnen alle lessen. Er wordt een casus gegeven. Bij het vak geneeskunde wordt dan bijvoorbeeld de anatomie en fysiologie van de ziekte/aandoening uitgelegd. Bij de communicatie lessen worden gesprekstechnieken uitgelegd bij het onderwerp. En ga zo maar door. Elk vak sluit min of meer aan op de casus. En dat vond ik heel erg fijn. Het staat allemaal met elkaar in verband.

Daarnaast moet je over elke casus een verslag schrijven. Dit gebeurt in groepjes binnen je stamgroep. De verslagen zijn meestal op papier. Zo’n verslag sluit dan weer aan op wat je aan het doen bent in alle vakken. Je moet in het begin van het jaar bijvoorbeeld een filmpje maken waarin je de anamnese afneemt bij een patiënt, ook moet je eens een behandelplan opstellen voor de patiënt.

In het eerste jaar was er één praktijktoets. Deze ging over de praktijklessen.

Praktijklessen
Per week hadden we meestal één praktijkles. Op de verpleegkunde afdeling is een zaal waarin allemaal ziekenhuisbedden staan. Hier worden de praktijklessen gegeven. Doorheen het jaar worden er veel dingen geoefend. Denk bijvoorbeeld aan het opmeten van de bloeddruk, oefenen met hulpmiddelen om ouderen uit bed te kunnen halen/wanneer ze zijn gevallen, leren prikken, mensen wassen, communicatie met de patiënten, op een goede manier handen wassen, en nog veel meer!

Dit sluit, in mijn mening, goed aan bij wat je al weet maar vooral ook waar je echt wat aan hebt! Het is heel interactief, je werkt veel samen en leert veel.

Aan het einde van het jaar heb je hier een praktijktoets van; dan moet je als zorgverlener naar een patiënt (je krijgt dan de casus/dossier van de patiënt) en jij moet als zorgverlener naar de patiënt toe om te kijken hoe het gaat en bijvoorbeeld iemand te wassen, in zijn rolstoel te zetten, afhankelijk van wat de patiënt wil. Ik snap dat je hier nu misschien wat stress van krijgt, maar dit valt echt heel erg mee! Vrijwel iedereen had dit de eerste keer gehaald!

Docenten
Vrijwel alle docenten zijn verpleegkundige. Ze weten allemaal waar jij later terecht komt, omdat ze het zelf ook meegemaakt hebben. Waar ze vandaan komen, en welke achtergrond zij zelf in de verpleegkunde hebben verschild. Eén van mijn docenten werkte naast het Saxion ook bij een consultatiebureau, en ander werkte op een psychische afdeling. Hierdoor had je heel veel verschillende verhalen, verschillende ervaringen, en dus veel input.

Vrijwel alle docenten mocht je aanspreken met de voornaam. Dat maakt het wat informeler waardoor je sfeer vaak fijn en open was. Je kon terecht met je vragen.

Bereikbaarheid
Saxion Deventer ligt praktisch gezien naast het station van Deventer. In zo’n 8-10 minuten lopen ben je op school.

Studenten
De groep studenten waarmee ik in de ‘stamgroep’ zat was heel verschillend. Mensen vanuit het mbo, havo en vwo. Er zaten een aantal doktersassistenten in de groep. Maar ook mensen met een hele andere mbo-opleiding, bijvoorbeeld ook mbo recreatie en toerisme. Er waren gemotiveerde mensen, maar soms ook mensen met wat minder motivatie. Omdat iedereen zo’n andere achtergrond had, en je niet altijd op dezelfde manier dacht, vond ik zelf dat dit wel eens nadelig was bij het maken van opdrachten. Omdat je niet altijd op eenzelfde lijn zat.

Maar dit zal je meemaken bij elke studie, en daarom is het belangrijk om bij groepsopdrachten gelijk eerlijk te zijn naar elkaar en goed te communiceren. Iets wat je later als verpleegkundige ook moet doen.

Vrijwilligerswerk
Tijdens het eerste jaar moet je ook wat klusjes doen als vrijwilligerswerk. Dit kan bestaan uit mantelzorg voor je oma of boodschappen doen voor ouderen. Ik heb zelf meegeholpen bij een feestelijke lunch in een verzorgingstehuis tijdens NL doet, en daarnaast vrijwilligerswerk gedaan bij De Zonnebloem; helpen bij de maandelijkse bingo! Op die manier kijk je verder dan alleen je lesstof en realiseer je je weer dat je bezig gaat en bent met mensen. Ik vond dit zelf heel erg leuk!

Al met al kan ik je deze studie aanraden (hoewel je zelf moet kiezen natuurlijk😉) maar vooral dat alle lessen bij elkaar passen en hoe informeel de docenten zijn, vond ik heel erg fijn. Dat mis ik wel eens bij mijn nieuwe studie..

Als je nog meer wil weten, laat dan een reactie achter of stuur me een bericht via instagram: @valerieaymee_

Heel veel liefs,
van mij!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Laat een reactie achter!
Plaats hier uw naam